De fiets ook na de crisis als veilig alternatief voor openbaar vervoer

3 september 2020
Steden als Parijs, Londen, Boedapest en Rome leggen in hoog tempo provisorische fietspaden aan, straten worden autoluw gemaakt en de plannen voor een fietsinfrastructuur zijn inmiddels afgestoft. Zelfs in Nederland heeft de Coronacrisis een stimulerende invloed op het gebruik van de fiets. De verkoop van e-bikes voor woon-werkverkeer is enorm gestegen en een fietstocht als vrijetijdsbesteding heeft flink aan populariteit gewonnen. De vraag is nu of de mensen ook na de crisis de fiets blijven pakken. Dat fietsen beter is voor de gezondheid en het milieu is inmiddels bekend. De verwachting is dat veel mensen de fiets alleen blijven nemen zolang ze veilig en vrijwel net zo snel van A naar B kunnen reizen als met het OV of de auto. Daarom is het zaak nu vaart te maken met het verbeteren van de fietsinfrastructuur en autoluwe binnensteden. Om de toename van het aantal fietsers goed in kaart te krijgen en de juiste beslissingen te nemen over het verbeteren van de infrastructuur, zijn nauwkeurige meetgegevens nodig. Waar en wanneer rijden er steeds meer e-bikes, racefietsen en pedelecs tussen de bakfietsen en kinderfietsen? Dit zijn de onveilige momenten. De Signum meetapparatuur van Cycledata levert de meest nauwkeurige informatie, ook tijdens de spitsuren, over welke fietspaden nu drukker en onveiliger zijn en hoe ze gebruikt worden. Met deze gegevens kunnen overheden bepalen waar nieuwe fietspaden moeten komen en welke zij moeten aanpassen. Een goede  fietsinfrastructuur zal zeker bijdragen dat mensen ook na de crisis de fiets nemen.
Wilt u meer weten over onze oplossing?
Wilt u meer weten over onze oplossing?

BLOG

De E-bike grote invloed op fietsbranche

De verkopen van E-bikes stijgen sterk. Niet alleen aan 65-plussers, maar ook aan jongere mensen. Met de E-bike kunnen langere afstanden afgelegd worden en daarom biedt de E-bike mogelijkheden om meer mensen op de fiets te krijgen.

Lees verder »