De E-bike grote invloed op fietsbranche

15 januari 2020

In 2018 werden er 409.000 nieuwe E-bikes verkocht, een verdubbeling t.o.v. 5 jaar geleden en ruim honderdduizend meer dan een jaar eerder. De elektrische fiets was zelfs het meest verkochte model en stootte de traditionele stadfiets van de troon. Twee op de vijf nieuwe fietsen is een E-bike tegenwoordig. De verwachting is dat dit nog zal toenemen: het imago van de E-bike is veranderd. Zag men het enkele jaren geleden nog als een bejaardenfiets, tegenwoordig stappen steeds op meer personen jonger dan vijftig jaar over op de E-bike.

Ruim een kwart van alle Nederlanders fietst iedere dag. De fiets wordt met name gebruikt om naar werk of school te gaan. Voor onderwijs fietst men steeds vaker en verder, maar ook voor werk en vrijetijd pakken Nederlanders steeds vaker de fiets. Ruim een kwart van alle verplaatsingen en bijna een tiende van alle kilometers die Nederlanders maken is per fiets. En men verwacht een toename, met name in de zakelijke aanschaf en gebruik van de E-bike nu de fiscale regels voor het zakelijk gebruik van de fiets per 1 januari 2020 vereenvoudigd zijn. Volgens de BOVAG zal dit leiden tot een toename in aanschaf van een E-bike voor zakelijk gebruik tot circa 150.000 fietsen extra per jaar.

Per keer dat men op de fiets stapt, wordt met de E-bike gemiddeld 5 kilometer afgelegd en met een gewone fiets 3,5 kilometer. Twintig procent fietst verder dan 7,5 kilometer en acht procent verder dan 15 kilometer. De verwachting is dat met de stijgende aanschaf van E-bikes door verschillende leeftijdscategorieën het gemiddelde aantal kilometers zal toenemen. De E-bike kan een enorme stimulans zijn om medewerkers die binnen een straal van 7,5 kilometer van hun werk wonen en met de auto naar hun werk gaan op de fiets te krijgen. De E-bike verlaagt de drempel en stimuleert de maatschappelijke en economische baten van de fiets. De aanschaf van een E-bike zou één van de secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen zijn.

Wilt u meer weten over onze oplossing?
Wilt u meer weten over onze oplossing?

BLOG

Behoefte aan kortstondige fietstellingen

Met de Signum kunnen korte fietstellingen met een hoge nauwkeurigheid eenvoudig en relatief goedkoop uitgevoerd worden. 24/7 telt het systeem het aantal voertuigen op een fietspad met een nauwkeurigheid van meer dan 95%.

Lees verder »

Meer medewerkers op de fiets

De overheid wil het fietsen stimuleren, vooral om de bereikbaarheid te verbeteren en vanwege de klimaatvoordelen. Individuele medewerkers begrijpen dat, maar vinden vooral de persoonlijke voordelen zoals gezondheid, minder kosten en een betrouwbare reistijd belangrijker. Overheid en medewerkers hebben hetzelfde doel, maar hun argumenten verschillen in details. Een kwestie van betere communicatie of is er meer nodig?

Lees verder »

De E-bike grote invloed op fietsbranche

De verkopen van E-bikes stijgen sterk. Niet alleen aan 65-plussers, maar ook aan jongere mensen. Met de E-bike kunnen langere afstanden afgelegd worden en daarom biedt de E-bike mogelijkheden om meer mensen op de fiets te krijgen.

Lees verder »

Overheidsinitiatief Tour de Force

De fiets heeft in de komende jaren prioriteit binnen het mobiliteitsbeleid in Nederland. Met het overheidsinitiatief Tour de Force bekijken overheden, belangenorganisaties en bedrijven wat de belangrijkste uitdagingen zijn om het fietsen aantrekkelijker te maken en hoe hier slimme oplossingen voor gevonden kunnen worden.

Lees verder »